הדיקטטור הגדול (1940) The Great Dictator

הדיקטטור הגדול היא בין קומדיות המפורסמות ביותר של צ’ארלי צ’פלין. הדיקטטור הגדול שנחשב סאטירה פוליטית, נועד להפעיל אזעקה על עלייתו של היטלר שאיים להביא לעולם כולו מלחמה הרסנית במטרה לשלוט בעולם. הטרגיקומדיה של צ’פלין מייצרת סאטירה ומגנה את המדיניות המיליטריסטית של גרמניה ואיטליה, אנטישמיות, האלימות והגזענות. פרודיה על הטירוף והשנאה הפתולוגית של המנהיגים הפשיסטים אדולף היטלר ובניטו מוסוליני.

הדיקטטור הגדול לצפייה ישירה, הסרט המלא הוסר מיוטיוב

הדיקטטור הגדול מדובב לרוסית – לחץ כאן

מצאת שגיאה? דווחו בתגובה בתחתית העמוד!


דרגו את הסרט
[Total: 1 Average: 5]

הביקורת של לילך לסרט הדיקטטור הגדול

דירוג הסרט 5 כוכביםהרעיון לסרט זה הגיע לאחר שצ’פלין ראה את הסרט התיעודי “ניצחון הרצון” מ-1935 של התעמולה הנאצית והבין שהצלחתו המחשמלת של היטלר בקרב ההמונים היא מסוכנת לאנושות. שצ’פלין החל לחקות את הסגנון הנורא של הרודן. הוא הכיר את הנטיות המיליטריסטיות של גרמניה הנאצית ואת הרעיונות האנטישמיים של הנאצים, אך לא היה מודע להיקף הדיכוי. באוטוביוגרפיה שלו, שפורסמה ב-1964, הצהיר צ’פלין שהוא לא היה עושה את הסרט הזה אם היה יודע על הזוועות במחנות הריכוז של גרמניה הנאצית, בלי יכולת להתבדח על הטירוף הפלילי של הנאצים.
בסרט הדיקטטור הגדול, צ’פלין משתמש ברוב סוגי הפרודיה: שמות, דמויות, שפה, מצבים ומוסר. יש הרבה קטעים בלתי נשכחים: גילוח לקוח על מוזיקת ​​ריקוד הונגרית מס. 5 מאת יוהנס ברהמס, ריקוד הדיקטטור עם בלון דמוי כדור לצלילי ההקדמה של ריכרד וגנר ל”לוהנגרין”, הבחירה של מי שיקריב את עצמו כדי לסלק את הדיקטטור על ידי אכילת עוגות המכילות מטבעות בנזינו נפאלוני עם אדנואיד הינקל ( עם קטעי קומדיה חובבים רבים) ובעיקר הנאום המטריד נגד המלחמה בסוף הסרט.

למעשה, השיח האנטי-מלחמתי הוא לב ליבו של הסרט, וצ’פלין אחד האויבים החריפים של הנאציזם בתקופה שבה ארצות הברית ובריטניה נמנעו מלתקוף את גרמניה הנאצית ואדולף היטלר. הינה לדוגמה כמה קטעים מאותו נאום נלהב להגנת החירות: “בעולם הזה יש מקום לכולם. והאדמה עשירה ויכולה להאכיל את כולם. לאלו השומעים אותי אני אומר : אל תתייאש. זה מסדר את חייך, מחשבותיך ורגשותיך, שמתייחס אליך כמו חיות והופך אותך למכוניות, אל תיכנע לאנשים האלה המעוותים על ידי מוח ונשמות מכוניות! אנחנו נלחמים למען עולם חדש, א עולם הגון שייתן לכולם הזדמנות לעבוד, שיעניק לצעירים עתיד ולזקנים ביטחון.(…) בואו נילחם לשחרור העולם, לביטול הגבולות הלאומיים, להסרת תאוות הבצע. שנאה וחוסר סובלנות . הבה נילחם למען עולם של הגיון, עולם שבו המדע והקדמה יובילו לאושרם של כל האנשים. חיילים! בשם הדמוקרטיה, בואו נתאחד!”
הדיקטטור הגדול היא כנראה אחת הפרודיות הטובות בהיסטוריה של הקולנוע, עם צ’רלי צ’פלין בשיאו. בהיותו בו זמנית הגיבור, אך גם במאי הסרט, הוא יכול לחשוף בצורה מבריקה את הגרסה הטרגי-קומית שלו לאופן שבו הוא רואה את הסוציאליזם בכלל, הפשיזם ובעיקר הנאציזם בפרט. יש לנו רגעים קומיים ייחודיים, שלעולם לא ימות ותמיד ישמור על הערך הקומי הזה. כמו כן, הסאטירה מובאת לדרגת אמנות. אישית, מעולם לא ראיתי פרשנות כזו לדמות כה חשובה בהיסטוריה, שאיתה היה בן זמננו. מצד שני, ההקבלה המאוד טובה לספר היהודי, שבמקרה יש לו נאום מניע כזה מול “מיליוני” אנשים.

ההופעה של צ’פלין בשני התפקידים מרשימה. אני אישית הכי אהבתי את הנאומים שלו ב”גרמנית”, אבל לאורך הסרט אנחנו פוגשים כמה מהרגעים הכי זכורים בתולדות הקולנוע. יהיה עוד הרבה מה לומר על יצירת האמנות הזו, אבל אני רק אגיד את זה. אהבתי אותו מאוד, אני ממליצה עליו בהנאה; זה לא שעתיים אבודות, להיפך, זה שעתיים של קומדיה ברמה הכי גבוהה. כנראה שאם הסרט נעשה לפני 10-20 שנה, לא היה לו אותו ערך; אבל, אתה חייב להיות בעל כוח אופי כדי לעשות סאטירה על אחד האנשים החזקים ביותר על הפלנטה, שאיתם אתה בן זמננו; אפילו היטלר וקרוביו התרשמו מההופעה שאין שניה לה של השחקן האנגלי. כל הכבוד לצ’רלי צ’פלין, הוא אחד משחקני הקומדיה הטובים בכל הזמנים. הציון שלי הוא 9-חובה לראות, לכל סינפיל שמכבד את עצמו.
מתוך הכרה בערכו, ספריית הקונגרס האמריקאי כללה את “הדיקטטור הגדול” בשנת 1997 במרשם הסרטים הלאומי של ארה”ב, ורואה בו “משמעותי מבחינה תרבותית, היסטורית או אסתטית”.

 

הדיקטטור הגדול מדובב לרוסית
“Великий диктатор” Чарли Чаплин – Дублировано на русский язык